Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στα πλαίσια του μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν:
- Να επιδεικνύουν κριτική κατανόηση για τη σχέση του δικαίου με τις νέες τεχνολογίες
- Να αντιλαμβάνονται τα σύγχρονα νομικά ζητήματα που εγείρονται από την ευρεία διάδοση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών
- Να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του νομικού πλαισίου περί ηλεκτρονικού εμπορίου, παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών και ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας.
- Να αποκτήσουν τις απαιτούμενες γνώσεις και ευελιξία για τον σχεδιασμό και την ανάλυση διαδικασιών ηλεκτρονικού επιχειρείν
- Να αποκτήσουν αναλυτική και κριτική ικανότητα όσον αφορά την επίδραση του Διαδικτύου στο εμπόριο (διεθνοποίηση, αποϋλοποίηση, νέα μοντέλα ηλεκτρονικού επιχειρείν κ.α.) και την ψηφιακή επιχειρηματικότητα, με έμφαση στα νομικά – ρυθμιστικά ζητήματα.
- Να αποκτήσουν απαραίτητες γνώσεις για την αποτελεσματική διαχείριση συναφών ζητημάτων και υποθέσεων στην πράξη, αξιοποιώντας τόσο διεπιστημονικές όσο και συγκριτικές μεθόδους.
- Να διαθέτουν αυξημένες state-of-the-art εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις στα θέματα του μαθήματος, ως βάση για πρωτότυπη σκέψη και ερευνητική δραστηριοποίηση
Περιεχόμενα
- Εισαγωγή στη σχέση δικαίου και νέων τεχνολογιών. Εισαγωγή στην τεχνολογία.
- Internet: τεχνική και οργανωτική δομή. Σύστημα ονοματοδοσίας (Domain Name System).
- Μοντέλα ηλεκτρονικού επιχειρείν (B2B, B2C, C2C κ.λπ.). Νέες μεθόδοι ηλεκτρονικού επιχειρείν με παραδείγματα: α) τη δημόσια χρηματοδότηση (crowdfunding), β) τη λιανική χωρίς απόθεμα (dropshipping), γ) το διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of Things).
- Δίκαιο και Κοινωνία Της Πληροφορίας (ΚτΠ): Το νομικό πλαίσιο για τo ηλεκτρονικό επιχειρείν (e-Business). Οι κανονιστικές ρυθμίσεις και οι περιορισμοί για την εμπορική δραστηριότητα στο Internet – κριτική προσέγγιση. Ρυθμιστικές παρεμβάσεις – Αυτορρύθμιση / συρρύθμιση
- Οι τρεις πυλώνες για την εξασφάλιση του δικαιώματος συμμετοχής στην ΚτΠ: 1) Καθολική υπηρεσία, 2) Ουδετερότητα του διαδικτύου, 3) Ασφάλεια δικτύων και υπηρεσιών.
- Η Οδηγία για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (e-Commerce Directive): Παροχή Υπηρεσιών της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
- Υπηρεσίες ΚτΠ και ανταγωνισμός: Οι Κανονισμοί 2022/1925 (Digital Markets Act – DMA) και 2019/1150 (υπηρεσίες διαμεσολάβησης).
- Η Οδηγία για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο (e-Commerce Directive): Το σύστημα απαλλαγής από την ευθύνη. Νεότερες εξελίξεις – επίταση της ευθύνης των ενδιαμέσων παρόχων. Ο Κανονισμός 2022/2065 για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act-DSA).
- Η οργάνωση της λειτουργίας εμπορικών ιστοσελίδων. Η εξ αποστάσεως σύναψη συμβάσεων – η άμεση ευθύνη του πωλητή / παρόχου υπηρεσιών. Μέθοδοι πληρωμής.
- Η νομοθεσία της προστασίας του καταναλωτή – το υποχρεωτικό περιεχόμενο εμπορικών ιστοσελίδων – γενικοί όροι συναλλαγών – εναλλακτική επίλυση διαφορών. Διαδικτυακή διαφήμιση.
- Οι Οδηγίες 2019/770 (ψηφιακό περιεχόμενο & ψηφιακές υπηρεσίες) και 2019/771 (πώληση αγαθών), ενσωμάτωση στην Ελλάδα (Ν. 4967/22), πρόσφατη νομολογία, πρακτικά προβλήματα εφαρμογής.
- Η ασφάλεια και η ακεραιότητα των συναλλαγών – Κρυπτογραφία – Ηλεκτρονικές υπογραφές.
- Νομικά ζητήματα από την χρήση της τεχνολογίας κατανεμημένης εγγραφής (blockchain) και των κρυπτονομισμάτων στο ηλεκτρονικό επιχειρείν.