-
Κωδικός Μαθήματος
ΨΣ-ΗΜ-709
Κατηγορία Μαθήματος
Υποχρεωτικό [Y]
-
Εξάμηνο Μαθήματος
2ου Εξαμήνου
-
Πιστωτικές Μονάδες
7,5
Στόχος
Η διαχείριση επιχειρησιακών διεργασιών (ΔΕΔ) συνιστά μια ολιστική προσέγγιση για την ευθυγράμμιση των στόχων ενός οργανισμού με τις ανάγκες και τις επιδιώξεις των πελατών. Προωθεί την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα ενώ, ταυτόχρονα, στοχεύει στην καινοτομία, στην ευελιξία και στην ολοκλήρωση με την βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας. Επειδή η ΔΕΔ έχει ως βασικό στόχο τη συνεχή βελτίωση των διεργασιών, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια μετα-διεργασία, δηλαδή ως μια “διεργασία βελτιστοποίησης διεργασιών”. Σ’ αυτό το πλαίσιο, κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εφαρμογή των βασικών αρχών της ΔΕΔ σε μαθησιακές διεργασίες και/ή σε οργανισμούς παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών ή υπηρεσιών μάθησης. Έτσι, σημαντικό μέρος του μαθήματος αφιερώνεται στην αποκάλυψη, τον ορισμό, τον σχεδιασμό, την μοντελοποίηση, την εκτέλεση, την παρακολούθηση, την αξιολόγηση και τη βελτιστοποίηση (ή ανασχεδιασμό) μαθησιακών διεργασιών. Επιπλέον, διδάσκεται η τεχνολογία ροής εργασιών ως εργαλείο αυτοματοποίησης μαθησιακών διεργασιών και περιγράφεται η ενσωμάτωση της τεχνολογίας αυτής στα συστήματα ηλεκτρονικής μάθησης. Στο πλαίσιο του μαθήματος ανατίθενται στους φοιτητές εργαστηριακές ασκήσεις που εκτελούνται με χρήση γνωστών εργαλείων ΔΕΔ.
Περιεχόμενα
- Βασικές αρχές της διαχείρισης επιχειρησιακών διεργασιών (ΔΕΔ) και εφαρμογή αυτών στις μαθησιακές διεργασίες (ορισμός και σχεδιασμός διεργασιών, ενδο-επιχειρησιακές και δι-επιχειρησιακές διεργασίες, ροές εργασιών).
- Συστήματα ροών εργασιών σε μαθησιακά περιβάλλοντα (αντιστοιχία του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στις διαστάσεις ροής εργασιών, δόμηση μαθημάτων ως ροές εργασίας, ορισμός ευέλικτων διαδρόμων μάθησης, ορισμός μαθησιακών δραστηριοτήτων και ρόλων).
- Συστήματα διαχείρισης ροών εργασιών (ΣΔΡΕ) και εφαρμογή αυτών στην υλοποίηση των μαθησιακών ροών εργασιών, μετα-μοντέλα, περιβάλλοντα σχεδιασμού και εκτέλεσης μαθησιακών ροών εργασιών, κύκλοι ζωής μαθησιακών διεργασιών και δραστηριοτήτων, αλληλεπιδράσεις μεταξύ των συμμετεχόντων σε μαθησιακές ροές εργασιών.
- Τυποποιήσεις συστημάτων διαχείρισης ροών εργασιών, τυπική δομή ΣΔΡΕ, μοντέλα αναφοράς μάθησης.
- Συντακτικοί κανόνες μαθησιακών διαδικασιών, παρουσιάσεις ενοτήτων μαθημάτων (σειριακή, παράλληλη δρομολόγηση, σύζευξη, διάζευξη, επαναληπτική).
- Συστήματα ηλεκτρονικής μάθησης με βάση την τεχνολογία ροών εργασιών, ευέλικτα περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης, ενσωμάτωση της τεχνολογίας ροών εργασιών σε περιβάλλοντα μάθησης, παιδαγωγικά ζητήματα.
- Παραδείγματα συστημάτων ηλεκτρονικής μάθησης με βάση την τεχνολογία ροών εργασιών από τη διεθνή βιβλιογραφία.
- Εκπόνηση μελέτης περίπτωσης και εργαστηριακές ασκήσεις με χρήση του λογισμικού Oracle BPM Studio.
- Leymann F, Roller D (2000): Production Workflow: Concepts and Techniques, Prentice Hall.
- Van der Aalst, W.M.P. & Van Hee K.M. (2002): Workflow Management: Models, Methods and Systems, MIT Press.
- Smith H, Fingar P (2003): Business Process Management (BPM): The Third Wave, Meghan-Kiffer Press.
- Fischer L (2009): 2009 BPM and Workflow Handbook: Spotlight on Government, Future Strategies Inc.
- Weske M (2010): Business Process Management: Concepts, Languages, Architectures, Springer.
- Kock N (2007): Encyclopedia of E-Collaboration. IGI Global.
- Khan B (2005): Managing E-Learning Strategies: Design, Delivery, Implementation and Evaluation, Information Science Publishing.